Critique and Proposal for a Review Process for Teaching Plans in the Agronomy Degree

Main Article Content

Jorge Luis Cué García
Antonio Torres García
Amarilys León Paredes

Abstract

The curriculum at the Superior Education is an essential factor in improving professional training, with the Teaching Process Plan (PPD), one of the components that achieve the same concrete. It takes a critical view and proposed Plan Process for Agronomy in the modality at the University of Pinar del Rio, Cuba. Documentary research used and theoretical considerations of the authors are incorporated, by teaching experience and scientific methodology. The proposal suggests that from more systematic third year is conducive to achieving solving professional problems (knowledge, skills and professional attitudes) related to methods and agronomic techniques essential to the exercise of the profession. It contains the incorporation of Agricultural Practice Course IV, which will facilitate further integration into the fourth year, and in the fifth year developing technological subjects court (of plant and animal production) is guaranteed. The incorporation of pedagogical conception of completion of studies in the race assumes modalities: Work Diploma, Degree and Productive Project Technical Report.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
GarcíaJ. L. C., GarcíaA. T., & ParedesA. L. (2015). Critique and Proposal for a Review Process for Teaching Plans in the Agronomy Degree. AXIOMA, 2(13), 53-62. Retrieved from https://axioma.pucesi.edu.ec/index.php/axioma/article/view/432
Section
DOCENCIA
Author Biographies

Jorge Luis Cué García, Docente Universidad Técnica del Norte. Ibarra, Ecuador

Docente Universidad Técnica del Norte. Ibarra, Ecuador

Antonio Torres García, Docente Universidad Tecnológica Indoamérica, Ecuador

Docente Universidad Tecnológica Indoamérica, Ecuador

Amarilys León Paredes, Docente Unidad Educativa Pensionado Atahualpa, Ecuador

Docente Unidad Educativa Pensionado Atahualpa, Ecuador

References

Addine, F., González, M., Ortigoza, C., Batista, L. C., Pla, R., Laffita, R., …Fuxá, M. (2000). Diseño curricular. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño. La Habana: ENPES. Cuba.
Alpízar, J. L. (2009). ¿Profesionales competitivos o competentes? Revista Pedagogía Universitaria, 14(5), 1-11.
Álvarez, C. (1996). El Diseño Curricular en la Educación Superior Cubana. La Habana: Educación Superior y Sociedad. Cuba.
Díaz, Á. (2011). Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 2(5), 3-24.
Díaz, T. (1998). Temas sobre Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. La Habana: ENPES. Cuba.
Gutiérrez, J. y Perales J. (2012). Ambientalización curricular y sostenibilidad. Nuevos retos de profesionalización docente. Revista de currículum y formación del profesorado, 16 (2), 5-14.
Follari, R. A. (2010). El curriculum y la doble lógica de inserción: lo universitario y las prácticas profesionales. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(2), 20-32.
Horruitiner, P. S. (2007). Formación y currículo. Revista Pedagogía Universitaria, 12(4), 61-78.
Martins, I, Abelha, M., Gomes de Abreu, R., Costa, N., y Casimiro, A. (2013). Las competencias en las políticas de currículum de ciencias: los casos de Brasil y Portugal. Revista mexicana de investigación educativa, 18(56), 37-62. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662013000100003&lng=es&tlng=es
Ministerio de Educación Superior (2009). Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico. La Habana: ENPES. Cuba.
Ministerio de Educación Superior (2012). Modificación del currículo base de la carrera de Agronomía. Julio/2012, Dictamen No. 192. La Habana. Cuba.
Popkewitz, T. (2009). Curriculum study, curriculum history, and curriculum theory: the reason of reason. Journal of Curriculum Studies, 41(3) 301-319. DOI: 10.1080/00220270902777021
Sanz, T. (2004). El curriculum. Su conceptualización. Revista Pedagogía Universitaria, 9(2), 3-18. Recuperado de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv
Stenhouse, L. (1987). Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid: Ediciones Morata. España.
Torres, A., Rodríguez Y. y González, M. T. (2010). Calidad de la formación de los profesionales agropecuarios desde la perspectiva de la evaluación externa y la acreditación en la educación superior cubana. Revista Pedagogía Universitaria, 15(5), 88-96.
Torres, A., Cué, J. L. y Solano, J. (2012). Efectos del currículo y las actividades académicas en la motivación de la profesión agronómica. Revista Enlace Universitario, 13, 300-3012.