The use of blogs as an educational tool while teaching physical education

Main Article Content

Pablo del Val Martín
Sara Laso Alonso

Abstract

The society in which we live is surrounded by stimuli and elements closely related to Information and Communication Technologies (ICT). Therefore, schools should not lack and must integrate these stimuli and elements into the teaching-learning process. In recent years, weblogs have become a real social phenomenon. In this research work carried out in the public school Paul Saenz de Frómista (Palencia, Spain) with a group of primary education, we present the use of this resource in the field of primary education, while analyzing how it can function as an integrating element able to motivate students and teachers who use it. The results show us that ICTS are excellent teaching tools, and shouldn’t be forgotten to be used as a complement to education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
del Val MartínP., & Laso AlonsoS. (2015). The use of blogs as an educational tool while teaching physical education. AXIOMA, 1(14), 87-98. Retrieved from https://axioma.pucesi.edu.ec/index.php/axioma/article/view/444
Section
DOCENCIA
Author Biographies

Pablo del Val Martín, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra

Profesor Tiempo Completo. Coordinador de Investigación Científica de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador (Sede Santo Domingo de los Tsáchilas)

Sara Laso Alonso

Docente del colegio Liceo de las Américas en Santo Domingo (Ecuador).

References

Bartolomé, A. (1989). Nuevas Tecnologías y enseñanza. Barcelona: ICE-Graó.
Bohórquez, E. (2008). El blog como recurso educativo. EDUTEC-E, Revista Electrónica de Tecnología Educativa. (26). Extraído de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec26/
Carmona Puerta, J. (2011). El uso de herramientas 2.0 en la educación. Educación Secundaria: Revista de Investigación e Innovación Educativa (ESRIIE), 1(1).
Castellano Beltrán, M. J. (2011). Las TIC al servicio de la Educación Física escolar. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, (163), Extraído de http://www.efdeportes.com/efd163/las-tic-al-serviciode-la-educacion-fisica-escolar.htm.
De la Cruz & Tejedor. (2003). La aplicación de las nuevas tecnologías al aprendizaje y enseñanza de lengua inglesa. Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones.
Eisner, E. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona: Paidós.
Gimeno, A. M., & Rodríguez, J. M. H. (2011). El blog como herramienta didáctica en el Espacio Europeo de Educación Superior. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, (38), 165-175.
López Meneses, E., & Lorente Cejudo, M. (2010). Incorporación de nuevas estrategias de enseñanza en la Universidad: blogs en” Didáctica General”. Revista Digitum (28). Extraído de http://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/27105/1/Incorporaci%C3%B3n%20de%20nuevas%20estrategias%20de%20ense%C3%B1anza%20en%20la%20Universidad.%20Blogs%20en%20%27%27Did%C3%A1ctica%20General%27%27.pdf
Méndez Giménez, A & Fernández-Río, J. (2010). Los juegos tradicionales infantiles: un marco privilegiado para el trabajo interdisciplinar y competencial. Tándem. Didáctica de la Educación Física, (33)67-76.
Navarrete, R. (2010). La inclusión de las nuevas tecnologías en la programación del área de educación física. Revista Digital de Educación Física, (4). Extraído de http://emasf.webcindario.com/La_inclusion_de_las_nuevas_tecnologias_en_EF.pdf
Ros, I. & Castillo, D. (2012). El blog como herramienta didáctica en el área de la educación física. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, (24). Extraído de http://dim.pangea.org/revistaDIM24/revistanew.htm
Sánchez, J. M. G. (2009). Uso didáctico de las tecnologías de la información y comunicación en educación física en secundaria. Ejemplo de unidad didáctica. Cuadernos de Educación y Desarrollo, (10). Extraído de http://www.eumed.net/rev/ced/10/jmgs2.htm
Serna, J.M. (2003). Weblog y enseñanza. Extraído de http://www.auladeletras.net/blog/wp-content/weblog.pdf
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
Tíscar, L. (2005). Blogs para educar. Uso de los blogs en una pedagogía constructivista. Revista Telos. Cuadernos de Comunicación, Tecnología y Sociedad, (65). Extraído de http://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=2&rev=65.htm
Vázquez, J. M. (2011). Una mirada educativa a los blogs. Cuadernos de Educación y Desarrollo, (28). Extraído de https://ideas.repec.org/a/erv/cedced/y2011i2818.html