Dimensions of social responsibility in health and microenterprise institutions of the social environment recipient of Nucleus La Liria of the University of Los Andes Merida-Venezuela

Main Article Content

María Virginia Baptista Araujo
Gladys Margarita Cáceres Fernández
María Virginia Camacaro Pérez
César Mora Contreras
Rita Elena Coello Contreras

Abstract

Currently, Social Responsibility represents an institutional commitment, emphasizing social, organizational and personal values. The present research shows the results of the first phase of the macro project named Design a Strategic Plan for Social Responsibility for Citizen Coexistence in Spaces of Nucleus La Liria of the University of los Andes and its Social Environment Recipient, focused on the knowledge and application of tools inherent to five dimensions of social responsibility, in 38 health institutions and microenterprises near Nucleus La Liria (04 health centers and 34 microenterprises). To collect the information, the Self-Assessment Manual of Social Responsibility Deres (2008) is based on measuring the performance of work environment conditions, responsible marketing, environmental protection, community support, values and ethical principles. Among the conclusions, it highlights the little knowledge and application of the tools studied, thus resulting as a more relevant dimension, work conditions and environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Baptista AraujoM. V., Cáceres FernándezG. M., Camacaro PérezM. V., ContrerasC. M., & Coello ContrerasR. E. (2017). Dimensions of social responsibility in health and microenterprise institutions of the social environment recipient of Nucleus La Liria of the University of Los Andes Merida-Venezuela. AXIOMA, (16), 5-16. Retrieved from https://axioma.pucesi.edu.ec/index.php/axioma/article/view/479
Section
INVESTIGACIÓN

References

Capón, R. (1999). Derecho del Trabajo. Argentina: Librería Editora Platense.
UNESCO. (2001). Cátedra UNESCO. Recuperado de http://www.catedraui.iteso.mx/catedra/ p231.html
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. Gaceta Oficial Nº 5.453 Extraordinario, 24 de marzo de 2.000.
Deres (2008). Manual de Autoevaluación de Responsabilidad Social. Recuperado de http://www.deres.org.uy/descargas_pdf/Manual_del_Facilitador.pdf
Filas, R. (1999). Derecho del Trabajo. Argentina: Librería Editora Platense.
Garza, J., & Patiño, S. (2007). Educación en Valores. México: Editorial Trillas. Recuperado de http://conviveencomunidad.blogspot.com/2013/05/que-es-convivencia-y-cuales-son-sus.html http://www.viaeducation.org/html/que-02.htm
Ley Orgánica de Condiciones y Medio Ambiente de Trabajo. Gaceta Oficial, 38.236, 26 de julio de 2005.
Ley Orgánica de Prevención, Condiciones y Medio Ambiente de Trabajo. Gaceta Oficial N° 38.236, 26 de julio de 2005
Ley Orgánica de los Consejos Comunales, Gaceta Oficial N° 39.335, 28 de diciembre de 2009.
Comisión de las Comunidades Europeas. (2001). Libro Verde. Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. Recuperado de http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52001DC0366&from=ES
Jáuregui, A. (2002, junio 20). Desarrollo comunitario, opción al alcance de todos. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/canales/economía/artículos/39/comunidad.htm
Lambin, J., Gallucci., C. y Sicurello, C. (2009). Dirección de marketing: gestión estratégica y operativa del mercado. México: Mc. Graw-Hill.
Norma Internacional ISO 26000:2010. Guía de Responsabilidad Social: Primera Edición Noviem-bre 01 de 2010
Rodríguez, J. (2007). Responsabilidad social corporativa y análisis económico: práctica frente a teoría. Ekonomiaz, 2 (65), 12-49
Rossi, E. (2010). Marketing Responsable. Notas en Turismo y Economía. (II) 2010. 83-92. Re-cuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/15778/ Documento_com-pleto.pdf?sequence=1
Santesmases, M. (1999). Marketing, conceptos y estrategias. España: Pirámide. Madrid.
Sherman, A. W. y Bohlander, G. W. (1994). Administración de recursos humanos. México: Grupo Editorial Iberoamericana.
Stoner, J. y Freeman, E. (2011). Administración. (3ra Ed.) México: Prentice Hall