SEMIOTIC ANALYSIS OF GRAFFITI AS AN ARTISTIC MANIFESTATION IN THE CITY OF QUITO-ECUADOR
Main Article Content
Abstract
This research, belonging to the social sciences area with social cultural projection, has as general objective to value the symbolic manifestations of Graffiti as urban artistic expression and its transversal meaning with culture. with that concept, the triadic theory that is constituted by the meaning that is the mental image, the meaning that is the material support and the reference that is the object, whether imaginary or real. Therefore, this research explores in detail the reason why a certain social situation is represented, the reason the artist has to build that symbolism in his works and the transcendence of a message in the masses through different languages that constitute cultural facts. This research maintains a qualitative approach with a descriptive design methodology that will describe the semantic value of graffiti as a cultural expression. It is concluded that artistic manifestations contemplate cultural or social imaginaries with a communicative, ideological and reflective intention about one's identity.
Downloads
Article Details
Con la finalidad de contar con un tipo de licencia más abierta en el espectro que ofrece Creative Commons, a partir de diciembre de 2022 desde el número 27, AXIOMA asume la Licencia Creative Commons 4.0 de Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0(CC BY-NC-SA 4.0). Tanto el sitio web como los artículos en sus diferentes formatos, reflejan esta información.
Hasta el mes de noviembre de 2022 con el número 26, la revista AXIOMA asumió una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Los artículos contenidos en cada número hasta el 26, cuentan con esta licencia y su descripción se conserva en el portal de nuestra revista.
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
CC BY-NC-ND
AXIOMA- Revista Científica de Investigación, Docencia y Proyección Social
References
Castillo, V. D. (2013). ANÁLISIS SEMIÓTICO DE LAS MANIFESTACIONES CULTURALES, IDENTIDAD Y FORMAS DE COMUNICACIÓN EN LA YUMBADA DE COTOCOLLAO. Tesis de Grado. Universidad Central del Ecuador, Quito. Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/2387
Cedeño, F. L. (2014). SEMIOSFERA: PLIEGUE ENTRE MUNDO Y LENGUAJE. THÉMATA. Revista de Filosofía. Disponible en; https://revistascientificas.us.es/index.php/themata/article/view/305/271
Cobley, P., y Janzs, L. (2004). Introducing semiotics (primera ed.). (C. Fideleff, Trad.) Duxford, Cambridge, United Kingdom.
El Comercio. (11 de Marzo de 2016). La semiótica o el eco de Umberto Eco. Recuperado el 03 de marzo de 2021, de https://www.elcomercio.com/blogs/la-silla- vacia/semiotica-eco-umberto-eco.html
Feijoo, V., y Grijalva, C. (2013). MANIFESTACIONES SIMBÓLICAS EN LOS GRAFFITIS DEL SUR DE QUITO. Tesis de Grado. Universidad Central del Ecuador, Quito. Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/2728
García, C. J. (2016). TESIS. “CONCIENTIZACIÓN A LOS MIEMBROS DE LA COMUNIDAD DE LA CIUDADELA “EL CÓNDOR” DE LA CIUDAD DE GUAYAQUIL SOBRE EL ARTE URBANO (GRAFFITI)”. UNIVERSIDAD DE GUAYAQUIL, Guayaquil, Guayas, Ecuador. Disponible en: https://docplayer.es/71206136-Universidad-de-guayaquil-facultad-de-comunicacion-social.html
Garduño, O. G., y Zúñiga, R. M. (2005). La Semiótica de Lotman en la Caracterización Conceptual y Metodológica de la Organización como Cultura. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 12(39). Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/105/10503908.pdf
González Mothelet , M. (s.f.). Licenciatura en Diseño Gráfico. Semiótica. Universidad de Londres, Londres, Inglaterra.
Lotman, I. M. (1996). La semiosfera I- Semiótica de la cultura y del texto. (J. I. Tena, Ed.) Madrid, España: Ediciones Cátedra, S. A.
Mendoza, F. (2011). Artes Visuales. La Clasificación de Signos según Peirce un breve recorrido. Instituto Universitario Nacional de Arte. Disponible en: https://semioticaiuna.files.wordpress.com/2014/10/la-clasificacic3b3n-de-signos-segc3ban-peirce.pdf
Peirce, C. S. (1986). La ciencia de la semiótica. Buenos Aires. Colección semiología y epistemología. Nueva Visión (eds)
Peñaloza, H. M. (2009). Tesis. ANÁLISIS DISCURSIVO DE GRAFFITIS EN TRES UNIVERSIDADES PRIVADAS. Pontifica Universidad Javeriana, BOGOTÁ, Colombia. Disponible en: https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/5859/tesis475.pdf?se%20quence=1&isAllowed=y
Pérez, M. T. (1998). IURI M. LOTMAN. La semiosfera. semiótica de la cultura y del texto. Red de Bibliotecas Virtuales de CLACSO, I y II(9).
Villar, D. (s.f.). Semiótica. Digital. Monografias.com. Recuperado el 15 de marzo de 2021, de Monografias.com: https://www.monografias.com/trabajos37/semiotica/semiotica.shtml
Zecchetto, V. (2002). Danza de los signos. Quito, Pichincha, Ecuador: Abya-Yala. Disponible en: https://digitalrepository.unm.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1003&context=ab ya_yala