El rol del docente de Educación Especializada en la era digital
Main Article Content
Abstract
This article provides a systematic review of recent qualitative research in the field of education with the aim of determining the new roles of specialized education teachers in the current digital era. Thematic synthesis is used as a method to integrate the results into a conceptual framework. It is observed that teachers have acquired new competencies and technological tools, especially after the pandemic, which has led to a redefinition of their role in the educational process. They are no longer the only protagonists, and it is expected that they work in collaboration with students and use active methodologies and the connectivist approach to improve teaching and learning processes in virtual environments. Teacher training in special education is essential to apply specific educational supports that meet the needs of students. Teaching models based on active methodologies and the connectivist approach can be useful to improve teaching and learning processes in specialized education in virtual environments. In general, it can be concluded that the role of the teacher in the current digital era is much more complex and challenging, but at the same time, it can be more enriching and rewarding. Teachers must be willing to adapt to technological changes and adopt new pedagogical practices to make the most of the potential of digital tools in the classroom.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Con la finalidad de contar con un tipo de licencia más abierta en el espectro que ofrece Creative Commons, a partir de diciembre de 2022 desde el número 27, AXIOMA asume la Licencia Creative Commons 4.0 de Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0(CC BY-NC-SA 4.0). Tanto el sitio web como los artículos en sus diferentes formatos, reflejan esta información.
Hasta el mes de noviembre de 2022 con el número 26, la revista AXIOMA asumió una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Los artículos contenidos en cada número hasta el 26, cuentan con esta licencia y su descripción se conserva en el portal de nuestra revista.
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
CC BY-NC-ND
AXIOMA- Revista Científica de Investigación, Docencia y Proyección Social
References
Álvarez, S. M. (2021). El docente como decisor en la apropiación de las tecnologías digitales para la intervención didáctica: los beneficios de la soberanía tecnológica desde el paradigma libre. Innovaciones Educativas, 23. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-41322021000300110&lang=es
Aretio, L. G. (2019). Necesidad de una educación digital en un mundo digital. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 22(2), 9–22. https://doi.org/https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23911
Cáceres, J. R. U., & Acosta, A. D. (2022). Enseñanza-aprendizaje significativo en un entorno educativo virtual. Conrado, 18(86), 322–331. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v18n86/1990-8644-rc-18-86-322.pdf
Corporan, R. A., Martín, A. H., & García, A. V. M. (2021). Satisfacción del profesorado y alumnado con el empleo de Metodologías de Aprendizaje Colaborativo mediada por las TIC: Dos estudios de casos. Estudios Pedagógicos, 47(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000200079
Cruz, M., & Soria, Y. (2022). Technological innovation and its impact on educational inclusion at Institución Fiscomisional Técnico Ecuador-Mindo. 1, 165–176.
Cuadra, D. B. (2019). Las TIC y Artes mediales: La nueva era digital en la escuela inclusiva. Alteridad, 14(1). https://doi.org/https://doi.org/10.17163.alt.v14n1.2019.03
Feo, R. E. L. (2021). Mediación tecnológica de la enseñanza: Entre artefactos, modelos y rol docente. Revista Educación, 45(2), 640–650. https://doi.org/https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42999
García Contador, Y., & Gutiérrez Esteban, P. (2020). El rol docente en la sociedad digital. Digital Education Review, 38(38), 1–22. http://greav.ub.edu/der/
Gómez-García, M., Lagúnez Domínguez, A., Ortiz Padilla, M. E., & Umaña Mata, A. C. (2023). Tecnologías educativas y escenarios digitales. Tendencias en los posgrados universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 26(1), 55–69. https://doi.org/10.6018/reifop.545421
Guerra-Santana, M., Rodríguez, J. A., & Pulido, J. R. (2022). Prácticas inclusivas docentes en herramientas digitales dimensiones preferentes. Aloma: Revista de Psicologia, 40 (2), 49–57. https://doi.org/https://doi.org/10.51698/aloma.2022.40.2.49-57
Llorent-Vaquero, M., & Tudela, J. M. O. (2023). Design Thinking y redes sociales en la formación de futuros docentes creatividad y comunicación digital. Hachetetepé: Revista Científica de Educación y Comunicación, 1203. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8808494
Loeza, G. Y. C. (2021). Era digital. Tendencias en la práctica educativa. Diálogos Sobre Educación. Temas Actuales En Investigación Educativa, 12(23). https://doi.org/https://doi.org/10.32870/dse.v0i23.729
Meléndez-Rodríguez, Lady. (2020). Tendencias formativas en Educación Especial en Iberoamérica. Revista Colombiana de Educacion, 1(79), 325–346. https://doi.org/10.17227/RCE.NUM79-10351
Murillo Rojas, R. (2022). Ecosistema digital, el rol del docente en la actualidad.
Pérez, A. O. (2019). Los cambios en el rol del docente en la era digital. • Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 86(2), 103–114. https://www.redalyc.org/pdf/274/27447325008.pdf
Robert, D. T., Rodríguez, N. T., & Mallet, M. L. R. (2022). El rol del maestro de la Educación Especial en la inclusión social del discapacitado(a). EduSol, 22(80), 65–79. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912022000300065&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Rodríguez, M. R. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos, 6(12). https://doi.org/https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117
Rojas, R. M. (2022). Ecosistema digital, el rol del docente en la actualidad. Arjé, 1–23. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.6950390
Sánchez, B. H., Morua, G. V., Cedeño, G. G., & García, J. C. S. (2020). DISCAPACIDAD INTELECTUAL Y EL USO DE LAS TECNOLOGÍA DE LA INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN: REVISIÓN SISTEMÁTICA. INFAD Revista de Psicología, 2, 177–188.
Sangrá, A., Guitert, M., & Behar, P. A. (2022). Competencias y metodologías innovadoras para la educación digital. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 9–16. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.36081
Tiramonti, G., & Tobeña, V. (2021). No Title. Revista De Educación (Serie Indagaciones), 2(31), 299–315. https://doi.org/https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB31-303
Villarroel Pareja, F., Aráoz Tarco, L., & Solís Trujillo, B. P. (2022). Competencias digitales y aprendizajes en el contexto de la pandemia por la Covid 19. TecnoHumanismo, 2(4), 192–206. https://doi.org/10.53673/th.v2i4.191
Yasar Akyar, O., Rosa Feliz, C., Sunday Oyelere, S., Muñoz, D., & Demirhan, G. (2022). Desarrollo profesional de maestros de educación especial a través de la narración digital. Comunicar, 30(71), 94–104.