Análisis de métricas en revista científica Ecos de la Academia con Google Analytics
Main Article Content
Abstract
It is relevant to analyze the data from scientific journals since positioning in digital fields is increasingly gaining strength, even more so when it comes to the visualization of scientific research articles, for these new technologies and tools are of great help. The objective of this research was to analyze the user metrics of the Revista Científica Ecos de la Academia of the Universidad Técnica del Norte UTN with the Google Analytics tool. This research was quantitative with a descriptive scope, the study focused on determining the number of users on the website, average time spent, geographical origin, users by traffic channels and most visited pages within. For this, the observation technique of the variables described in the period of 2023. According to observations, the magazine registers an increase in the number of users, reaching the figure of 29,000, the average interaction time of 1 minute and 1 second with a peak recorded on Thursday, 6 April, with a duration of 3 minutes, the audience with Ecuador leading followed closely by Mexico and Colombia, highlights the international reach, the majority of new users come from organic search, also through direct channels, the most visited page is the article gastronomy history and Afro-descendant culture. Based on the results obtained, it is concluded that the evolution of the magazine is valuable. Applying these findings in areas such as communication strategies, thematic content and user experience can consolidate the current position, and also drive its growth and relevance in the digital science community in the future. Attention to these aspects and agile adaptation to changes in trends and behaviors are essential to maintain a successful presence in the digital environment.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Con la finalidad de contar con un tipo de licencia más abierta en el espectro que ofrece Creative Commons, a partir de diciembre de 2022 desde el número 27, AXIOMA asume la Licencia Creative Commons 4.0 de Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0(CC BY-NC-SA 4.0). Tanto el sitio web como los artículos en sus diferentes formatos, reflejan esta información.
Hasta el mes de noviembre de 2022 con el número 26, la revista AXIOMA asumió una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Los artículos contenidos en cada número hasta el 26, cuentan con esta licencia y su descripción se conserva en el portal de nuestra revista.
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
CC BY-NC-ND
AXIOMA- Revista Científica de Investigación, Docencia y Proyección Social
References
Cabero Almenara, J., Llorente Cejudo, M. D. C., & Marín-Díaz Verónica. (2013). Las analíticas webs como elemento de apoyo al análisis de sitios web educativos. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 2, 169–324. http://www.eticanet.org
Cauna-Huanca, G. J., Zanabria Ticona, E. D., Torres Velazco, M., Pari Flores, J., & Cari-Calsin, C. (2023). Indexación de Sitios Web para Optimizar la Búsqueda de Paquetes Turísticos Basado en Web Scraping. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 6010–6027. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7392
Cevallos Salazar, G. F. (2020). Análisis del desempeño del sitio Web del Instituto Ecuatoriano de Seguridad Social (IESS) para evaluar su accesibilidad y usabilidad en los adultos mayores de la asociación de jubilados de la “Hermandad de Ferroviarios” de la ciudad de Quito. Propuesta de. ComHumanitas: revista científica de comunicación, 11(2), 149–178. https://doi.org/10.31207/rch.v11i2.243
Chiroque-Solano, R., & Chiroque-Solano, P. (2017). Visibilidad de la Revista Médica Herediana. Una revisión mediante Google Scholar Visibility of the Revista Medica Herediana. A Google Scholar review. Rev Med Hered, 28, 166–170. www.r-project.org/
Cobeña, T., Zambrano Solorzano, T., Zambrano Pico, F., & Pinargote Ortega, M. (2019). Análisis de normas de accesibilidad web en el sitio web de la Facultad de Informática de la Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí. Informática y Sistemas, 3, 23–31. http://revistas.utm.edu.ec/index.php/Informaticaysistemas
Cueva Estrada, J., Sumba Nacipucha, N., Paredes Floril, P., Sánchez-Bayón, A., & Carbo Guerrero, K. (2023). Correlación entre Facebook y Google Scholar en el impacto de revistas científicas. Revista Latina de Comunicacion Social, 81, 314–331. https://doi.org/10.4185/RLCS-2023-1897
Fuentealba, D., Flores-Fernández, C., & Carrasco, R. (2023). Análisis bibliométrico y de contenido sobre VUCA. Revista Española de Documentación Científica, 46(2). https://doi.org/10.3989/redc.2023.2.1968
González-Sanabria, J. S., Díaz-Peñuela, J. S., & Castro-Romero, A. (2019). Análisis de los indicadores de Citación de las Revistas Colombianas en el Área de Ingeniería. Informacion Tecnologica, 30(2), 293–302. https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000200293
Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista María. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta Edición). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Landeros-Olvera, E., Ramírez-Girón, N., Galicia-Aguilar, R. M., Alba-Alba, C., Lozada-Perezmitre, E., & Rodríguez-Hernández, M. J. (2023). Producción científica en revistas mexicanas de enfermería: análisis descriptivo y bibliométrico del periodo 2016-2020. Enfermería Universitaria, 19(1), 4–19. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2022.1.1276
León-Gómez, A., & Mora Forero, J. A. (2022). Análisis bibliométricos en publicaciones científicas sobre turismo sostenible en las universidades. Human Review. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades, 11(Monografico). https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3991
Moncayo, M., & Zevallos, A. (2018). Análisis y divulgación de las métricas de redes sociales (RRSS). Revista Caribeña de Ciencias Sociales. www.eumed.net/rev/caribe/2018/03/metricas-redes-sociales.html
Ortiz Padilla, G. A., Flores Urgiles, C. H., Padilla Cruz, I. N., & Carrillo Zenteno, J. A. (2022). Análisis de técnicas para pruebas de Ethical Hacking-Pentesting en sitios web. Pro Sciences: Revista de Producción, Ciencias e Investigación, 6(42), 421–444. https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol6iss42. 2022pp421-444
Pinto Vásquez, K. N., Vargas Aponte, J. P., & Vargas Aponte, S. J. (2022). Tendencias de Web 2.0 como plataforma tecnológica para la innovación en el pensamiento pedagógico docente. Revista Temario Científico, 2(2), 39–49. https://doi.org/10.47212/rtcalinin.2.2.4
Portilla Chagna, J. E., Cadena Povea, H. R., Godoy Guevara, G. L., & Chuquín Cadena, A. P. (2023). Visibilidad de la producción científica en redes sociales horizontales: estudio en la Universidad Técnica del Norte, Ecuador. Uniandes Episteme, 10(4), 466–479. https://doi.org/10.61154/RUE.V10I4.3263
Priem, J., Taraborelli, D., Groth, P., & Neylon, C. (2011). altmetrics: a manifesto altmetrics: a manifesto Cameron Neylon Science and Technology Facilities Council. Scholary Communication, 185. https://digitalcommons.unl.edu/scholcom/185
Ramírez, L. V., Benítez-Hernández, M. del C., Ramos-García, F., & Giraldo-Díaz, R. (2022). Investigación y formación de investigadores educativos agrícolas en México: principales tendencias globales, regionales, nacionales y locales. Revista Investigium IRE Ciencias Sociales y Humanas, 13(2), 104–123. https://doi.org/10.15658/investigiumire.221302.08
Soto Rodríguez, I., & Clemente Rivera, B. E. (2021). Caracterización de los Lectores Registrados de una Web Informativa con el algoritmo K-Means para Incrementar las Ventas. Natura@economía, 6(1), 60–67. http://dx.doi.org/10.21704/ne.v6i1.1731
Uribe Tirado, A., Vallejo Echavarría, J. C., & Betancur Marín, D. A. (2016). Somos visibles y tenemos impacto. Análisis desde datos de acceso abierto, Altmetrics y otros de la Revista Interamericana de Bibliotecología. Revista Interamericana de Bibliotecología, 39(3), 243–275. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v39n3a04
Valencia Grajales, J. F., Valencia Grajales, A. M., & Marín Galeano, M. S. (2020). Las revistas científicas, la ciencia abierta y la medición entre las métricas y almétricas: un espejismo de la imagen de la ciencia versus la falsación científica. Revista Indisciplinas, 6(11), 47–65. https://doi.org/10.24142/indis.v6n11a3
Vélez Cuartas, G., Suárez Tamayo, M., Jaramillo Guevara, L., & Gutiérrez, G. (2021). Nuevo modelo de métricas responsables para medir el desempeño de revistas científicas en la construcción de comunidad: el caso de Redes. Redes. Revista hispana para el análisis de redes sociales, 32(2), 110–152. https://doi.org/10.5565/rev/redes.919
Vicuña, A., Florencia, A., Bazurto, J., & Erazo, O. (2019). Análisis de patrones de búsqueda de los usuarios en un sitio web de comercio electrónico usando Web Analytics. Ingenio, científica y tecnología, 2, 1–11.
Wilches-Visbal, J. H., & Castillo-Pedraza, M. C. (2022). Indicadores bibliométricos: impacto y altmetrics para una evaluación amplia y equitativa de las revistas científicas de Colombia. MedUNAB, 25(1), 5–8. https://doi.org/10.29375/01237047.4363