The beliefs of self-efficacy in the pedagogical practice of the university professor of Humanities, Social Sciences, Education and Administrative Sciences

Main Article Content

Oscar O. Valverde Riascos

Abstract

This research aims to describe and analyze self-eficacy beliefs in teaching practices of the Social Sciences, Humanities, Education, Accounting, Economics and Management Sciences at the university that can be important and meaningful for teachers. The methodological approach was part of the plurimethodical paradigm including a mixed method design and a kind of exploratory, descriptive and comparative research, using techniques such as questionnaire of Prieto (2005) “Teacher Self-Eficacy Scale of University Professor” and interview and observation guides applied to the focus groups of three universities professors. This research can contribute to the relection of teacher self eficacy, by the emerging inquiry, by the vagueness and ambiguity related to teaching practice. Self-eficacy beliefs are a cognitive mediator between thought and action and it can be an excellent and powerful predictor of human behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
RiascosO. O. V. (2011). The beliefs of self-efficacy in the pedagogical practice of the university professor of Humanities, Social Sciences, Education and Administrative Sciences. AXIOMA, 1(7), 33-36. Retrieved from https://axioma.pucesi.edu.ec/index.php/axioma/article/view/346
Section
DOCENCIA
Author Biography

Oscar O. Valverde Riascos, Universidad Mariana-Pasto

Decano de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales

References

Bandura A. (1977a). Selfeficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84 (2), 191-215.
Bandura A. (1977b). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Bandura A. (1982a). Teoría del aprendizaje social. Espace-Calape [Original de 1977, Social learning theory, Englewood Cliffs (NJ)]: Prentice-Hall.
Bandura A. (1987). Pensamiento y acción. Fundamentos sociales. Barcelona: Martínez Roca. [Original de 1986, Social foundations of thoght and action: A social cognitive theory, Englewood Cliffs (NJ)]: Prentice-Hall.
Castaño D. C. y Fonseca, M. G. (2008). La didáctica: un campo de saber y de prácticas. En S. C. Rozo, G. R. Reyes, V.
P. Ortega, A. G. Fonseca, D. C. Castaño, B. R. Medina, y otros, Contextos y pretextos sobre la pedagogía (pp. 73-95). Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional.
Cook T. y Reichardt, C. (1995). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa (2 a. ed.). Madrid: Ediciones Morata, S.L.
Duhalde E. y González, C. M. (1996). Encuentros Cercanos con la matemática (1a. ed.). Buenos Aires-Argentina: Aique.
Ferrer F. (2002). Educación Comparada actual. Barcelona: Ariel Educación.
Flick U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa (2
a. ed.). Madrid: Morata.
García Garrido J. L. (1996). Fundamentos de la Educación Comparada. Madrid, Dykinson.
Garton A. (1994). Interacción social y desarrollo del lengua- je y la cognición (1a. ed.). Barcelona: Pidós
Goetz J. y LeCompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. (A. Ballesteros, Trad.) Madrid: Morata
Hernández Sampieri R.; Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2006), Metodología de investigación (4ª. ed.) México McGraw-Hill, Interamericana.
Latorre A., Rincón D. y Arnal J. (2005). Bases Metológicas de la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Experiencia.
Prieto N. L. (2005). Las creencias de autoeicacia docente del profesorado universitario. Madrid: Universidad Pontificia Comillas, (Tesis doctoral no publicada).
Prieto N. L. (2007). Autoeficacia del profesor universitario. Eficacia percibida y práctica docente. Madrid: Narcea, S.A.de Ediciones.
Restrepo G. B. (1997). Investigación en educación. Santa Fe de Bogotá: AscunIcfes
Santos Rego M. A. (1989). Autoeficacia percibida, aprendizaje y motivación en el aula: repaso a un modelo. Bordón, 41, 4, 700-717
Torre P. J. (2007). Una triple alianza para un aprendizaje universitario de calidad. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.