The influences of music therapy in addressing learning difficulties
Main Article Content
Abstract
Music therapeutic activity is beneficial for those students with learning difficulties, more specifically, maladaptive behaviors, promoting communication and socialization skills, which, in most cases, they rack. Nonverbal parameters investigated which can be stated are that music therapy has positively modified maintaining eye contact and smiling in the sessions. Among the verbal components, we find that small gains progressively evolved in each of the sessions. These children are characterized by introversion and shame, but in succeeding sessions, we observed a slight increase in the verbalization of their concerns and spontaneous communication. This means that they were confident in themselves and have confidence about their actions and behaviors. Another important aspect was naturally get involved in musical activities, enjoying themselves, and reducing their level of anxiety that was brought to the sessions. In summary, music therapy has encouraged communication, both verbal and nonverbal, and social interaction. It has: led to emotional expression, developed its own initiative, established a therapeutic relationship, boosted their selfconfidence, and empowered bodily relaxation.
Downloads
Article Details
Con la finalidad de contar con un tipo de licencia más abierta en el espectro que ofrece Creative Commons, a partir de diciembre de 2022 desde el número 27, AXIOMA asume la Licencia Creative Commons 4.0 de Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0(CC BY-NC-SA 4.0). Tanto el sitio web como los artículos en sus diferentes formatos, reflejan esta información.
Hasta el mes de noviembre de 2022 con el número 26, la revista AXIOMA asumió una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Los artículos contenidos en cada número hasta el 26, cuentan con esta licencia y su descripción se conserva en el portal de nuestra revista.
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
CC BY-NC-ND
AXIOMA- Revista Científica de Investigación, Docencia y Proyección Social
References
Benenzon, R. 0. (2000). Musicoterapia: De la teoría a la práctica. Barcelona: Paidós
Bruscia, K. E. (1997). Definiendo musícoterapia. Salamanca: Amarú.
Fernández Álvarez, E y Fejerman, N. (1998). Neurología pediátrica. Buenos Aires: El Ateneo.
Fuentes, M.J., Motrico, E. y Bersabé, R. (2003). Estrategias de socialización de los padres y conflictos entre padres e hijos. Anuario de Psicología, Vol.34.
Ministerio de Educación y cultura en el Ecuador (1997). La ley Especial e Integrada en el Ecuador (Consultado el 2 Mayo del 2012).
Menez, F.X. y Macia, D. (1998). Modificación de conducta con niños y adolescentes. Libro de casos. Madrid: Pirámide.
Moreno, J.L. (1990). Musicoterapia en Educación Especial. Murcia: Universidad de Murcia
Plan Nacional de Educación Especial del Ecuador, 1998-2000. (Consultado el 10 de Mayo del 2012).
Poch Blasco, S. (2006). Compendio de musicoterapia. Barcelona: Herder.
Rogers, C. (1985). Terapia, personalidad y relaciones interpersonales. Buenos Aires: Nueva visión.
Small, C. (1989). Música, sociedad y educación. Madrid: Alianza.