Teachers’ perceptions in the use of strategies that favor the reflection,inquiry and exchange of experiences as a training tool in the primary school classrooms

Main Article Content

Yolanda García Rodríguez
Silvia Carrascal Domínguez

Abstract

Current social and educational demands pose new challenges to teachers to attend interculturality in the classroom, demanding the development of methodological actions in inclusive teaching practice, this, in a way that they facilitate a better acting capacity at the time of approaching the teaching and learning process, as well as the adaptability to the changing situations that emerge from the intercultural contexts. The objective of this work is to analyze the perceptions of the teaching staff on methodological strategies that consider collaborative practices of personal and reflective inquiry, allowing the exchange of educational experiences among professionals as a training element and assuring an integral intervention between the educational center, the family and the student, allowing greater stability in the performances. In the last part of the research carried out in 2015, 174 Primary and Secondary Education teachers from educational centers of the different provinces of Castilla-La Mancha participated, with the results and conclusions of the work done on the perceptions of the teaching staff before collaborative strategies for teacher professional improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García RodríguezY., & Carrascal DomínguezS. (2018). Teachers’ perceptions in the use of strategies that favor the reflection,inquiry and exchange of experiences as a training tool in the primary school classrooms. AXIOMA, (17), 78-87. Retrieved from https://axioma.pucesi.edu.ec/index.php/axioma/article/view/513
Section
DOCENCIA

References

Aguado, T. (2016). Educación intercultural para la equidad y la justicia social. Revista digital de la asociación CONVIVES, 14, 5-12. Recuperado de: https://drive.google.com/file/d/0BwmG_rAXpAZfUnFHTzZBWFJseDg/view
Aguado, T. y Ballesteros, B. (2012). Equidad y diversidad en la educación obligatoria. Revista de Educación, 12-17. Recuperado de http://www.uned.es/grupointer/re358_revista_completa
Booth, T. y Ainscow. M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Madrid, OEI.
Calderón, I. y Habegger, S.A. (2012). Educación, hándicap e inclusión: una lucha familiar contra una escuela excluyente. Málaga, Octaedro.
Carrascal, S. (2013). Educación en valores y tolerancia: estudio y análisis de disposiciones, informes y recomendaciones de UNESCO en materia de diálogo interreligioso y educación intercultural. En M. Rodríguez Blanco y J. González Ayesta, (Eds.) Religión y Derecho Internacional. Granada, Comares.
Carrascal, S. y Solera, E. (2014). Creatividad y desarrollo cognitivo en personas mayores. Arte, Individuo y Sociedad,26 (1), 9-19.
Cotán, A. (2011). La formación del profesorado ante los cambios. En J.J. Maquilón, F. Hernández y T. Izquierdo (Cords.), Desarrollo profesional y práctica educativa del profesorado. Murcia: Universidad de Murcia
Etxeberría, F., Karrera, I. y Murua, H. (2010). Competencias interculturales del profesorado con alumnado inmigrante en el País Vasco. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado,13 (4), 79-94.
Hortigüela, D., Abellá V. y Pérez, A (2015). Percepciones de Directivos y Profesorado de Educación Física sobre Competencias Básicas. Revista Enseñanza & Teaching, 33 (1), 83-103.
Murillo, F.J. y Krichesky, G. J. (2015). Mejora de la escuela: Medio siglo de lecciones aprendidas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación,13 (1), 69-102.
Navarro, M.J. y Gordillo, M. (2015). El aula como escenario de diversidad: análisis de las prácticas educativas del profesorado de educación Infantil. Campo Abierto,33 (2), 115-125.
Rojas, S., Haya, I. y Lázaro-Visa, S. (2012). La voz del alumnado en la mejora escolar: niños y niñas como investigadores en Educación Primaria. Revista de Educación,359, 81-101.
Unesco, (2016). Informe de Seguimiento de la Educación para Todos en el Mundo. París, UNESCO. Recuperado de http://es.unesco.org/gem-report/