Styles of leadership and academic performance of the students of the universidad politécnica estatal del Carchi. case study: business administration degree

Main Article Content

Gisselle Cárdenas
Diana Guartasaca
Jeaneth Bastidas

Abstract

This is a descriptive, correlational and quantitative approach, created with the objective of determining the relationship between the style of leadership and academic performance. The sample size was 29 students, determined by the non-probabilistic sampling of the value judgment. The main results of the case study indicate a low relation between the study variables, since they reach a correlation coefficient of 0.10, from Lewin's point of view. These data suggest that leadership and academic performance are elements within the complex student context; that is, there are more elements to consider in order to determine a possible more significant interrelation among the study variables. The results are the following: students identify themselves as democratic leaders and the academic performance is competent (between 7 and 8.99).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
CárdenasG., GuartasacaD., & BastidasJ. (2019). Styles of leadership and academic performance of the students of the universidad politécnica estatal del Carchi. case study: business administration degree. AXIOMA, (19), 111-120. Retrieved from https://axioma.pucesi.edu.ec/index.php/axioma/article/view/547
Section
INVESTIGACIÓN
Author Biographies

Gisselle Cárdenas, Universidad Politécnica Estatal del Carchi

Universidad Politécnica Estatal del Carchi, Tulcán - Ecuador

Diana Guartasaca, Universidad Politécnica Estatal del Carchi

Universidad Politécnica Estatal del Carchi, Tulcán - Ecuador

Jeaneth Bastidas, Universidad Politécnica Estatal del Carchi

Universidad Politécnica Estatal del Carchi, Tulcán - Ecuador

References

Aiteco. (S/f de S/f de S/f). Lewin (1938): Estilos de liderazgo. Obtenido de Aiteco consultores: https://www.aiteco.com/kurt-lewin-liderazgo/
Ambit, M. (2016). La rejilla gerencial de Blake y Mouton (o “¿qué le importan más las personas o la producción?”). Recuperado de https://www.esencialblog.es/es/la-rejilla-gerencial-de-blake-y-mouton-o-que-le-importan-mas-las-personas-o-la-produccion/
Aposta – Escola de Cooperativisme . (s.f.). test de liderazgo (Lewin (1938)). Recuperado de https://degla.com.ar/test/test-de-liderazgo-de-lewin.pdf
Burnes, B. (2004). Lewin (1938) and the Planned Approach to Change: A Re-appraisal. Journal of Management Studies, 977-1002.
Consejo de Educación Superior. (19 de Julio de 2016). Transparencia. Recuperado de http://www.uleam.edu.ec/wp-content/uploads/2016/10/reglamento-del-sistema-de-evaluacion-estudiantil.pdf
Fernández, J. M., y Puente, A. (2009). La noción de campo en Lewin (1938) y Pierre Bourdieu: un análisis comparativo. Reis. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 127, 33-53
Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 43-63.
Levin, R. I., y Rubin, D. S. (2010). Estadística para administración y economía. México: PEARSON EDUCACIÓN.
Lewin, K., y Lippitt, R. (1938). An experimental approach to the study of autocracy and democracy: a preliminary note. SOCIOMETRY, 292-300.
Lind, Marchal, y Wathen. (2012). Estadística aplicada a los negocios y la economía. México: McGRAW HILL Educación
Lussier, R. N., y Achua, C. F. (2011). Liderazgo. Teoría, aplicación y desarrollo de habilidades. México: Cengage Learning.
Ponce, R. (2008). “El liderazgo y su relación con el rendimiento académico”(tesis de maestría). Universidad del BÍO BÍO, Chillán-Chile
Robinson, V., Lloyd, C., y Rowe, K. (2014). El impacto del liderazgo en los resultados de los estudiantes: Un análisis de los efectos diferenciales de los tipos de liderazgo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, XII(4), 13-40. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55131688002
Sánchez, I. (2009). Estilos de dirección y liderazgo en Estilos de dirección y liderazgo en las organizaciones: propuesta de un modelo para su caracterización y análisis. Cali, Colombia; Universidad del Valle. Programa Editorial.
Sawasn, A.-H. y Ibrahim, E. (2016). Transformational leadership and innovation: a comparison study between Iraq’s public and private higher education. Higher Education, 159-181. doi:10.1080/03075079.2014.927848
Solano, L. (2015). Rendimiento académico de los estudiantes de secundaria obligatoria y su relación con las aptitudes mentales y las actitudes ante el estudio (Tesis doctoral). España: UNED
Tejedor, F. y García-Valcárcel, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 443-473.
Zambrano, Y. (2017). La influencia del liderazgo en el rendimiento académico en los estudiantes del Bachillerato de la Unidad Educativa Particular Marista de laciudad de Quito, provincia de Pichincha durante el año lectivo 2016-2017. (tesis de maestría) Universidad Técnica Particular de Loja, Quito, Ecuador.