The university desertion in the first levels and the labor insertion of the graduates Project Alpha III, DevalSimWeb. Pontifical Catholic University of Ecuador Ibarra Headquarters (PUCE-SI
Main Article Content
Abstract
This article collects the results of the work carried out in the PUCE-SI in the first stage of the DevalSimWeb project "Development of professional competences through participatory evaluation and simulation using web tools", funded by the European Commission. The importance of this section of the research lies in the possibility that it gives us to be able to intervene positively in the aspects that are suggested to us to avoid abandonment and increase the labor insertion of students belonging to the participating universities and, specifically, from the action corresponding study carried out by the research team of the Pontificia Universidad Católica del Ecuador - Ibarra Headquarters. We could say that it is an area of evaluation of quality for improvement, and that it has been an enrichment by sharing the experience of networking with the University of Costa Rica (Costa Rica), the University of Antioquia (Colombia), the Salesian University of Bolivia (Bolivia), the University of Durham (United Kingdom) and the University of Cádiz (Spain), the latter as the coordinating institution. The very different reality of the six countries has led to work from consensus to the proposal of the instruments, the methodology, the data collection and the definition of skills required to increase employability and avoid university dropouts, as the first stage of the project that over three years will deliver as many experiences that will help improve the quality of university education.
Downloads
Article Details
Con la finalidad de contar con un tipo de licencia más abierta en el espectro que ofrece Creative Commons, a partir de diciembre de 2022 desde el número 27, AXIOMA asume la Licencia Creative Commons 4.0 de Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0(CC BY-NC-SA 4.0). Tanto el sitio web como los artículos en sus diferentes formatos, reflejan esta información.
Hasta el mes de noviembre de 2022 con el número 26, la revista AXIOMA asumió una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Los artículos contenidos en cada número hasta el 26, cuentan con esta licencia y su descripción se conserva en el portal de nuestra revista.
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
CC BY-NC-ND
AXIOMA- Revista Científica de Investigación, Docencia y Proyección Social
References
CEAACES (2011): Modelo General para la Evaluación de Carreras con fines de Acreditación. Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. http://www.uta.edu.ec/v2.0/pdf/externos/rnodelo-general-evaluacion¬carreras,pdf (Consultado 30/06/2012)
Fuentes L. (2008) Competencias genéricas y transversales de los titulados universitarios. ICE de la Universidad de Zaragoza. http://www.unizar.es/ice/images/stories/publicacionesICE/Col.%20Documentos%2008.pdf (2010);Ley Orgánica de Educación Superior, http://www.senescyt.gob.ec/c/document_Iibrary/get_file?uuid=29ad2ecf-15aa¬4110-9d82-59940a36d72groupld=10156(Consultado 30/05/2012)
Ministerio de Educación Nacional (2009): Deserción estudiantil en la educación superior colombiana http://wwwrnineducación.gov.co/sistemas de información/1735/articles-254702_libro_desercion,pdf (consultada 20106/2012)
PUC E-SI (2012) Políticas de acción afirmativa PUCE-SI. www.pucesi.edu.ec (Consultado 20/06/2012).
Proyecto (2011) DC1 ALA/19,09,01/11/21526/264- 773/ALFAIII(2011)-10, http://www.devalsimweb.eu/ (Consultado 30/06/2012) (2011): Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Superior http://www.ueb.edu.ec/uploads/Reglamentos/Reglamento%20a%20Ia%20LOES.pdf (Consultado 30/06/2012)
Rodríguez Gómez, G. y Ibarra Sáiz M'a S. (2011): e-Evaluación orientada al e-aprendizaje estratégico en Educación Superior. Narcea, Madrid,
Thomas, WP, y Collier, (2002): de Santa Cruz, Centro de Investigación en Educación, Diversidad y Excelencia de la Universidad de California-Santa Cruz. http://repositories,cdlib.org/crede/finairpts/1_1_finalo http://crede.berkeley,edu/research/crede/research/llaa/1.1_ final.html (Consultado 20/06/2012)
Vega Jurado, J (2007): La relación universidad empresa en América Latina ¿Apropiación incorrecta de modelos foráneos? Redalyc. Chile http://redaIyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=84720309 (consultado 20/06/2012)