SWOT analysis to determine strategies for improving academic achievement in basic scientific training of the School of Automotive Engineering of the UPS
Main Article Content
Abstract
This research is based on the high level study of students who have failed in subjects in the area of basic scientific training of the major Automotive Mechanical Engineering of the Salesian Polytechnic University (CIMA_UPS), according to statistics accounted by the Technical Secretariat of Statistics at the university.
For research, surveys were conducted to teachers and students of CIMA_UPS during the 2014-2015 periods. The problem takes place mainly in the subjects of calculus (vector, differential and integral) and Static. The surveys carried out show that one part responsible for the underperformance is the didactic used in the teaching process, so an analysis of Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT) is carried out, which leads to define strategies aimed at changing methodological guidelines, updating the teacher training and the recognition of student performance through accumulation of credits in the subjects of basic training. These strategies will be implemented in the next cycle, taking as a basis, projects with technological innovation guided through the reproduction of an industrial environment in the classroom. These strategies will be implemented in the next cycle, taking as a basis, projects guided with technological innovation through the reproduction of an industrial atmosphere in the classroom.
Downloads
Article Details
Con la finalidad de contar con un tipo de licencia más abierta en el espectro que ofrece Creative Commons, a partir de diciembre de 2022 desde el número 27, AXIOMA asume la Licencia Creative Commons 4.0 de Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0(CC BY-NC-SA 4.0). Tanto el sitio web como los artículos en sus diferentes formatos, reflejan esta información.
Hasta el mes de noviembre de 2022 con el número 26, la revista AXIOMA asumió una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0). Los artículos contenidos en cada número hasta el 26, cuentan con esta licencia y su descripción se conserva en el portal de nuestra revista.
Atribución-NoComercial-SinDerivadas
CC BY-NC-ND
AXIOMA- Revista Científica de Investigación, Docencia y Proyección Social
References
Feldhaus Charles R., Wolter Robert M., Hundley Stephen P. and Diemer Tim. (2006). A Single Instrument: Engineering and Engineering Technology Students Demonstrating Competence in Ethics and Professional Standards. Science and Engineering Ethics vol.12, pp. 291-311.
Fernández Flavio H. y Duarte Julio E. (2013). El Aprendizaje basado en Problemas como Estrategia para el Desarrollo de Competencias Específicas en Estudiantes de Ingeniería. Formación Universitaria. Vol. 6(5), pp.29-38.
García Martha L. y Benítez Alma A.. (2013). Diseño e Implementación de Tareas para Apoyar el Aprendizaje de las Matemáticas. Formación Universitaria. Vol. 6(1), pp.13-20.
Hernández María R., Rodríguez Verónica M., Parra Francisco J. y Velázquez Pedro. (2014). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) en la Enseñanza-Aprendizaje de la Química Orgánica a través de Imágenes, Juegos y Videos. Formación tecnológica. Vol. 7(1), pp. 31-40.
Jafari Navimipour Nima, Masoud Rahmani Amir, Habibizad Navin Ahmad, Hosseinzadeh Mehdi. (2015). Expert Cloud: A Cloud-based framework to share the knowledge and skills of human resources. Computers in Human Behavior vol. 46, pp. 57–74.
Jungert Tomas. (2008). Opportunities of student influence as a context for the development of engineering students’ study motivation. Soc Psychol Educ vol. 11, pp. 79–94.
Lechuga Manuela, Fernández Arteaga Alejandro, Ríos Francisco y Fernández Serrano Mercedes. (2014). Utilización de Entornos Virtuales Educativos y Recursos Educativos Abiertos (OpenCourseWare) en cursos de Ingeniería Química de la Universidad de Granada, España. Formación tecnológica. Vol. 7(4), pp. 3-14.
Morales Luisa M. y García Orlando E. (2013). La Afectividad de la Inteligencia. Formación Universitaria. Vol. 6(5), pp 3-12.
Sandia, Beatriz; Gutiérrez, Demian; Hernández, Domingo; Alvarado, José; Parada, Jorge; Vergara, Mary y Páez Gerard. (2011). RAIS: una estrategia para el manejo integral de conocimiento. Experiencias en ingeniería. Revista
Ciencia e Ingeniería. Edición Especial: “Enseñanza de la Ingeniería” pp. 115-122.
Soler Josep, Prados Ferran, Poch Jordi y Boada Imma. (2012). ACME: Plataforma de Aprendizaje Electrónico (e-learning) con Funcionalidades Deseables en el Ámbito de la Ingeniería. Ingeniería Industrial. Formación Universitaria Vol. 5(3). pp 3-16.
Valderrama Alvaro J. y Valderrama José O. (2014). Trabajo Semestral Guiado: un Buen Complemento al Estudio y Aprendizaje en Cursos de Ciencia y de Ingeniería. Formación Universitaria. Vol. 7(3), pp. 3-10.w