SWOT analysis to determine strategies for improving academic achievement in basic scientific training of the School of Automotive Engineering of the UPS

Main Article Content

Mary Josefina Vergara Paredes
Nayive Jaramillo Santana
Robinson Fernando Portilla Flores
Cristian Leonardo Garcia Garcia
Juan Pablo Montero Salgado

Abstract

This research is based on the high level study of students who have failed in subjects in the area of basic scientific training of the major Automotive Mechanical Engineering of the Salesian Polytechnic University (CIMA_UPS), according to statistics accounted by the Technical Secretariat of Statistics at the university.
For research, surveys were conducted to teachers and students of CIMA_UPS during the 2014-2015 periods. The problem takes place mainly in the subjects of calculus (vector, differential and integral) and Static. The surveys carried out show that one part responsible for the underperformance is the didactic used in the teaching process, so an analysis of Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT) is carried out, which leads to define strategies aimed at changing methodological guidelines, updating the teacher training and the recognition of student performance through accumulation of credits in the subjects of basic training. These strategies will be implemented in the next cycle, taking as a basis, projects with technological innovation guided through the reproduction of an industrial environment in the classroom. These strategies will be implemented in the next cycle, taking as a basis, projects guided with technological innovation through the reproduction of an industrial atmosphere in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vergara ParedesM. J., Jaramillo SantanaN., Portilla FloresR. F., Garcia GarciaC. L., & Montero SalgadoJ. P. (2015). SWOT analysis to determine strategies for improving academic achievement in basic scientific training of the School of Automotive Engineering of the UPS. AXIOMA, 1(14), 74-86. Retrieved from https://axioma.pucesi.edu.ec/index.php/axioma/article/view/443
Section
DOCENCIA
Author Biographies

Mary Josefina Vergara Paredes, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra

Investigadora Prometeo asignada a la Universidad Politécnica Salesiana de Ecuador.

Nayive Jaramillo Santana

Coordinadora del área de Mecánica Racional, Facultad de Ingeniería, Universidad de los Andes. Mérida – Venezuela.

Robinson Fernando Portilla Flores

Docente investigador. Universidad Politécnica Salesiana

Cristian Leonardo Garcia Garcia

Director de la carrera de Ingeniería Mecánica Automotriz. Universidad Politécnica Salesiana

Juan Pablo Montero Salgado

Docente investigador. Universidad Politécnica Salesiana

References

Benítez Alma A. y García Martha L. (2013). Un Primer Acercamiento al Docente frente a una Metodología Basada en Proyectos. Formación Universitaria. Vol. 6(1), pp. 21-28.
Feldhaus Charles R., Wolter Robert M., Hundley Stephen P. and Diemer Tim. (2006). A Single Instrument: Engineering and Engineering Technology Students Demonstrating Competence in Ethics and Professional Standards. Science and Engineering Ethics vol.12, pp. 291-311.
Fernández Flavio H. y Duarte Julio E. (2013). El Aprendizaje basado en Problemas como Estrategia para el Desarrollo de Competencias Específicas en Estudiantes de Ingeniería. Formación Universitaria. Vol. 6(5), pp.29-38.
García Martha L. y Benítez Alma A.. (2013). Diseño e Implementación de Tareas para Apoyar el Aprendizaje de las Matemáticas. Formación Universitaria. Vol. 6(1), pp.13-20.
Hernández María R., Rodríguez Verónica M., Parra Francisco J. y Velázquez Pedro. (2014). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) en la Enseñanza-Aprendizaje de la Química Orgánica a través de Imágenes, Juegos y Videos. Formación tecnológica. Vol. 7(1), pp. 31-40.
Jafari Navimipour Nima, Masoud Rahmani Amir, Habibizad Navin Ahmad, Hosseinzadeh Mehdi. (2015). Expert Cloud: A Cloud-based framework to share the knowledge and skills of human resources. Computers in Human Behavior vol. 46, pp. 57–74.
Jungert Tomas. (2008). Opportunities of student influence as a context for the development of engineering students’ study motivation. Soc Psychol Educ vol. 11, pp. 79–94.
Lechuga Manuela, Fernández Arteaga Alejandro, Ríos Francisco y Fernández Serrano Mercedes. (2014). Utilización de Entornos Virtuales Educativos y Recursos Educativos Abiertos (OpenCourseWare) en cursos de Ingeniería Química de la Universidad de Granada, España. Formación tecnológica. Vol. 7(4), pp. 3-14.
Morales Luisa M. y García Orlando E. (2013). La Afectividad de la Inteligencia. Formación Universitaria. Vol. 6(5), pp 3-12.
Sandia, Beatriz; Gutiérrez, Demian; Hernández, Domingo; Alvarado, José; Parada, Jorge; Vergara, Mary y Páez Gerard. (2011). RAIS: una estrategia para el manejo integral de conocimiento. Experiencias en ingeniería. Revista
Ciencia e Ingeniería. Edición Especial: “Enseñanza de la Ingeniería” pp. 115-122.
Soler Josep, Prados Ferran, Poch Jordi y Boada Imma. (2012). ACME: Plataforma de Aprendizaje Electrónico (e-learning) con Funcionalidades Deseables en el Ámbito de la Ingeniería. Ingeniería Industrial. Formación Universitaria Vol. 5(3). pp 3-16.
Valderrama Alvaro J. y Valderrama José O. (2014). Trabajo Semestral Guiado: un Buen Complemento al Estudio y Aprendizaje en Cursos de Ciencia y de Ingeniería. Formación Universitaria. Vol. 7(3), pp. 3-10.w