Ignatian Pedagogy, the professional skills of the nursing career and the development of a Service model

Main Article Content

Lilian Silvana Ortiz Londoño
José Luis Fernández García
Ángela Cristina Yánez Corrales

Abstract

The main object of this research is to propose a service model for the nursing career of the PUCE, according to the Ignatian pedagogy (IP). This model is derived from the application of the Ignatian pedagogical paradigm (IPP) and a research about the application of the IP in the PUCE, as the axe of the new Educational model of the University. The methodology applied is descriptive, analytic transversal, and let us identify the opinions of the heads of the institution and of the different careers that could help us institutionalize the IP. The in­formation was collected by surveys. The research products were analyzed individually and in groups after the classification by analysis categories considering academic and admi­nistrative fields. An exam considering the IP conceptualization in the institutional context, the service as a main reason for Nursing and the findings of the research let us identify the knowledge, but not the real application of the IP in the institutional field. A Service Model was constructed for the formative process of the Nursing professionals, that can be repli­cated for any other discipline. A great deal of diversity of opinions about the knowledge and importance of the IP in the institution was evidenced. The Service Model will let the students develop the mark which PUCE professes, for this purpose this model has been displayed in a curriculum for undergraduate nurses.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ortiz LondoñoL. S., Fernández GarcíaJ. L., & Yánez Corrales Ángela C. (2016). Ignatian Pedagogy, the professional skills of the nursing career and the development of a Service model. AXIOMA, (15), 102-110. Retrieved from https://axioma.pucesi.edu.ec/index.php/axioma/article/view/467
Section
DOCENCIA
Author Biographies

Lilian Silvana Ortiz Londoño, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Coordinadora de Carrera. Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Facultad de Enfermería.

José Luis Fernández García, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Docente. Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Dirección de Pastoral Universitaria.

Ángela Cristina Yánez Corrales, Universidad Andrés Bello de Chile.

Doctoranda de la Universidad Andrés Bello de Chile.

References

Acodesi. (2003). Documentos corporativos; Pedagogía Ignaciana: Un planteamiento práctico. Bogotá: Kimpres.
American Nursing Association. (1980). Nursing ́s policy statement. Washington: ANA.
Anés, R., & Bonilla, A. (19 de mayo de 2009). Teoría de Marta Rogers: Seres Humanos Unitarios. Recuperado de http://webs.ono.com/aniorte_nic/archivos/teoria_marta_rogers.pdf
Arrupe, P. (1973). Alocución al X Congreso de la Confederación Europea de Asociaciones de Antiguos Alumnos de Jesuitas. Barcelona: En hombres para los demás.
Ausjal. (2013). Asociación de Universidades confinadas a la Compañía de Jesús. Obtenido de http://www.ausjal.org/Carta_AUSJAL.html
Avilés, M. (1995). Tesis. El paradigma Pedagógico Ignaciano. Una pedagogía para la formación de valores. Quito, Ecuador: PUCE.
Bausela HE (2001). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica: modelo de intervención por servicios. Universidad de León. España
Boff, L. (2002). El cuidado esencial: Ética de lo humano, compasión por la tierra. Madrid: Trotta S.A.
Borysenko, J., & Borysenko, M. (1995). Tu Mente puede Curarte. España: Iberca Grafic.
Chopra, D. (1990). Cómo crear Salud Fatiga crónica. México: Grijalvo.
Colegio Salvador. (16 de mayo de 2012). Características y Pedagogía Ignaciana. Recuperado de www.colegiodelsalvador.esc.edu.ar
Compañía de Jesús. (1987). Características de la educación de la compañia de Jesús. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Currie, C. (2012). En búsqueda de la Identidad y la misión católica y jesuita de las Universidades y centros de estudios superiores jesuitas de los Estados Unidos. Estados Unidos: Ausjal.
Dossey, L. (1992). Meaning and Medicine. Estados Unidos: Bantam.
Dupla, J. (2013). Formación de Profesores. Recuperado de http://www.uia.mx/formaciondeprofesores/Apoyos%20generales/wp%20AD%20Pedagogia%Ignaciana.pdf.
Facultad, C. d. (2013). Resultados de aprendizaje aprobados. Quito.
Fernández, J. (2012). Conferencia Aprender a Aprender en la PUCE. Un Modelo Educativo para una Nueva Universidad. Quito: PUCE.
Galán, J. (2012). Notas para una gestión universitaria con estilo Ignaciano. Carta de la AUSJAL.
Granados, F. (2009). Pedagogía Ignaciana en la universidad. Quito: PUCE.
Laurent, J. (2003). La Pedagogía contemporánea en el marco de la educación jesuita. Montevideo: Universidad de Namur.
Loyola, I. (1977). Obras Completas: Autobiografía de San Ignacio de Loyola. Madrid: BAC.
Malvarez, S. (2011). Enfermería y seguridad de los pacientes; notas conceptuales en Enfermería y Seguridad de los pacientes. Washington: Organización Panamericana de la Salud.
Malvarez, S. (2011). Teoría Social de la Enfermería. Washington: Organización Panamericana de la Salud.
Marriner, A., & Alligood, M. (2003). Modelos y Teorías de Enfermería. Madrid: Elsevier.
Montero, J. (2014). Loyola and News. Recuperado de http://www.loyolaandnews.es/todo-conocimiento-debe-servir-para-la-accion-porque-tenemos-un-compromiso-con-la-sociedad/
Ortiz, S. (2012). Apuntes sobre la conceptualización y la práctica de enfermería. Quito, Ecuador: Facultad de Enfermería PUCE.
Perez, J. (2009). Un breve ensayo acerca de la Pedagogía Ignaciana. Educación para el desarrollo. Recuperado de www.alboan.org/materialeseducativos
Pontificia Universidad Católica del Ecuador. (2013). PUCE. Recuperado de http://www.puce.edu.ec/portal/content/Pontificia%20Universidad%20Cat%C3%B3lica%20del%20Ecuador/0?link=oln266n.redirect
PUCE (2012). Modelo Educativo para una nueva Universidad. Quito
Red Ignaciana de Acompañamiento. (2013). El Sentido de las cosas. Recuperado de http://vocacionreligiosa.org/espiritualidad/el-sentido-de-las-cosas.html
Ruiz, S., & Valenzuela, T. (2011). La Pedagogía Ignaciana y la Evaluación. Recuperado de http://www.ausjal.org/tl_files/ausjal/images/contenido/Redes/Documentos%20Educacion/Publicacion%20Identidad%20y%20Pedagogia%20Ignaciana%20octubre%202012.pdf
Ugalde, L. (2013). La Universidad Ignaciana en América Latina. Un lugar para la utopía. Quito: PUCE.
Urra, M. (2009). Avances de la ciencia de Enfermería y su relación con la disciplina. Scielo, 9-18.
Valde, H. (1994). Relación entre Sistematización y Educación Popular. Talagante: FLACSO.
Vélaz, Ureta M.(1998). Orientación e intervención psicopedagógica. Ediciones Aljibe: Granada.
Valentín, E., & Toro, L. (2009). Human Beings. Recuperado de http://www.slideshare.net/enfe3005/Martha-rogers-presentation
Villa, A. (2012). El liderazgo y competencias de los responsables directivos de las universidades jesuitas del siglo XXI. Cartas de la Ausjal.
Zapata, G. (2010). Fundamentos de la pedagogía Ignaciana, Síntesis entre la espiritualidad y Pedagogía Ignaciana. Colombia: Pontificia Universidad Javeriana de Cali.